Ból głowy – jak sobie z nim skutecznie poradzić?

Ból głowy zdjęcie utworzone przez stefamerpik - pl.freepik.com

Ból głowy jest jedną z najpowszechniejszych dolegliwości i jeżeli pojawia się jedynie od czasu do czasu, nie powinien zwiastować poważnych problemów zdrowotnych. Bywa jednak trudny do zniesienia i potrafi wyłączyć nas z normalnego funkcjonowania, pogarszając samopoczucie i utrudniając skoncentrowanie się na pracy i obowiązkach. Trudno jest wskazać konkretną przyczynę bólu głowy, ponieważ wyróżnia się wiele ich typów mających rozmaite źródła. Jak sobie radzić z tą dolegliwością? Podpowiadamy.

Przyczyny bólu głowy

Przyczyn bólu głowy może być wiele. Najczęściej dotyka nas napięciowy ból głowy. Dolegliwość ta nie jest spowodowana inną chorobą i opisywana jest jako „ucisk niewidzialnej obręczy”. Wywołuje ją przede wszystkim niehigieniczny tryb życia, przemęczenie, brak snu, niedobory magnezu, palenie papierosów czy przebywanie w niewygodnej pozycji. Za najsilniejszy ból głowy uznawana jest migrenowy, który może utrzymywać się od kilku do kilkunastu godzin, powodując mdłości, tzw. aurę, czyli zaburzenia zmysłów, światłowstręt, a nawet kołatanie serca.

Środki przeciwbólowe na ból głowy

Najszybszym i najpopularniejszym sposobem, który pozwoli nam pozbyć się bólu głowy, są środki przeciwbólowe. Obecnie na rynku dostępnych jest wiele tego typu produktów, które w swoim składzie mogą zawierać kilka substancji czynnych. Wśród najpopularniejszych wymienia się paracetamol, ibuprofen, a także kwas acetylosalicylowy. Po tego typu produkty najlepiej sięgnąć w pierwszej fazie bólu, kiedy nie jest on jeszcze nie do zniesienia. Zasada ta dotyczy przede wszystkim migreny.

Domowe sposoby na ból głowy

Istnieje również szereg domowych sposobów, które mogą być skuteczne w przypadku bólu głowy. Wśród nich wymienia się aromaterapię obejmującą inhalacje lub kąpiel z dodatkiem olejku miętowego, lawendowego lub majerankowego. Skuteczny zwłaszcza w przypadku bólu spowodowanego napięciem mięśniowym w karku może być masaż. Zredukować stres pomagają różnego rodzaju techniki relaksacyjne, w których wykorzystuje się np. głębokie oddechy.

W niektórych przypadkach bóle głowy wywołują pewne produkty spożywcze, na przykład kawa lub alkohol, dlatego warto ich unikać. Tego typu dolegliwości mogą być również skutkiem niedoboru witamin i minerałów, zwłaszcza magnezu i witaminy B2. Dlatego warto zbadać ich poziom i rozpocząć ewentualną suplementację. Jeżeli jednak ból nęka nas bardzo często, jest silny i nie mija po zażyciu tabletek, a dodatkowo towarzyszą mu inne dolegliwości, takie jak wymioty, wysoka gorączka czy drgawki, należy zgłosić się do lekarza.