Rekonwalescencja po plastyce pochwy

Rekonwalescencja po platyce pochwy

Zauważalnie wzrasta wśród kobiet świadomość własnego ciała oraz jego potrzeb. Problemy związane z uszkodzeniem pochwy w wyniku porodu negatywnie wpływają na jakość życia seksualnego oraz poczucie własnej wartości. Dlatego coraz więcej kobiet bez skrępowania poddaje się zabiegowi waginoplastyki.

Waginoplastyka, czyli plastyka pochwy to najczęściej przeprowadzany zabieg w dziedzinie ginekologii estetycznej. Dla wielu kobiet staje się szansą na poprawę jakości życia związanej z NTM czy też obniżeniem ścian pochwy.

Przebieg zabiegu

W zależności od techniki i sposobu przeprowadzania zabiegu, stosuje się znieczulenie ogólne lub też miejscowe. Polega on na wycięciu uszkodzonego fragmentu pochwy a następnie jej zszyciu, co powoduje pożądany efekt zwężenia ścianek. Podczas zabiegu stosowane są szwy samorozpuszczalne.

Okres pooperacyjny

Po wykonaniu zabiegu przebywa się w placówce medycznej ok. 1-2 dni. Wszystko zależy od tego, jak nasz organizm zareagował na interwencję chirurgiczną. Należy mieć jednak świadomość, iż w przypadku komplikacji  okres pobytu w klinice może znacznie się przedłużyć.

Pacjentka po zabiegu odczuwać może ból w okolicy krocza oraz odcinka lędźwiowego kręgosłupa. Wystąpić może również gorączka do 37,5 stopni Celsjusza. Zupełnie normalnym objawem jest także zasinienie oraz obrzęk w okolicy narządów płciowych.

Przez 7 dni po zabiegu należy wypoczywać  oraz oszczędzać swoje ciało poprzez całkowite ograniczenie wysiłku fizycznego. Nie należy również absolutnie dźwigać i nosić ciężkich rzeczy. Niesamowicie ważnym elementem w tym okresie jest higiena. Bliskość odbytu sprawia, że dochodzić może do wielu niepożądanych infekcji, które utrudniać będą gojenie się rany oraz przyczynić się mogą do poważnych problemów zdrowotnych. Kilka razy dziennie powinno podmywać się delikatnymi środkami przeznaczonymi specjalnie do higieny intymnej oraz osuszać te okolice poprzez delikatny dotyk papierowym ręcznikiem. Powinno się zrezygnować z obcisłej bielizny na rzeczy bawełnianej, która zapewnia dostęp powietrza. Po upływie tego okresu następuje konsultacja lekarska.

Pełnia aktywności

W łagodzeniu bólu pomocne okażą się środki przepisane przez lekarza, które należy stosować zgodnie z jego zaleceniami. O ile lekarz nie zadecyduje inaczej, to powrót do całkowitej aktywności sportowej następuje po upływie miesiąca, natomiast  jeśli chodzi o współżycie – po upływie 4-8 tygodni.

Przestrzeganie wszystkich lekarskich zaleceń pooperacyjnych oraz dbanie o higienę odgrywa najistotniejszą rolę w efekcie końcowym operacji oraz przyspiesza okres rekonwalescencji.

Natalia Herzog