Co to jest wypadanie pochwy?

Nieustający ból w podbrzuszu, ucisk, ogromny dyskomfort odczuwany podczas współżycia a nawet nietrzymanie moczu przy kichaniu lub serdecznym śmiechu – to mogą być objawy związane z obniżeniem narządów rodnych. Jest to przypadłość bardzo wstydliwa, dlatego tak niechętnie się o niej mówi.

Wypadanie pochwy jest związane z osłabieniem mięśni miednicy, które podtrzymują wszystkie pozostałe narządy w odpowiednim ułożeniu. W wyniku porodu lub w okresie menopauzy dochodzi jednak do ich osłabienia .

Przyczyny i objawy wypadania pochwy

Nie tylko kobiety, które miały za sobą ciężki poród są narażone na ryzyko wystąpienia tej przypadłości. Również dotyczy to pań, które w swoim życiu wykonywały ciężką prace fizyczną lub zajmowały się wyczynowo sportem np. podnosiły ciężary. Wypadanie pochwy związane jest z:

• odczuwaniem dyskomfortu podczas współżycia
  • bólami w okolicy podbrzusza
  • utrudnieniami w oddawaniu stolca i moczu
  • hemoroidami
  • nietrzymaniem moczu
  • zakażeniami dróg moczowych

Konieczna pomoc

Nie wstydź się swojej choroby. Jakiekolwiek zaniedbania z Twojej strony mogą być przyczyną jej rozwoju oraz pogorszenia stanu zdrowia. Jeśli zaobserwowałaś u siebie jakiekolwiek z powyższych objawów – udaj się niezwłocznie do lekarza.

Leczenie

Wypadanie pochwy nie oznacza od razu konieczności interwencji chirurgicznej – pod warunkiem, że jest to jej początkowe stadium. Lekarze najczęściej przepisują różnego rodzaju preparaty zawierające estrogen w postaci tabletek, globulek, żeli czy też kremów. Sama również możesz wspomóc powrót do zdrowia, ćwicząc mięsnie Kegla.

Natalia Herzog