Poporodowa plastyka pochwy

Plastyka pochwy po porodzie sprowadza się często do kompleksowego zabiegu, obejmującego zarówno okolice pochwy jak i krocza. To jedna z najczęstszych procedur stosowanych w ginekologii estetycznej. Zazwyczaj decydują się nań kobiety, które rodziły w sposób naturalny, i w wyniku ciężkiego porodu doznały rozciągnięcia (bądź pęknięcia) pochwy i krocza. Przypadki takie są powszechne, i dotyczą nawet 90 procent kobiet. Decyzja o zabiegu wynika głównie z powodów estetycznych oraz z pogorszenia jakości współżycia po porodzie. Przed operacją konieczne jest wykonanie niezbędnych badań krwi i moczu. Ponad to na 2 tygodnie przed operacją należy powstrzymać się od stosowania takich farmaceutyków jak: aspiryna (i jej pochodne, ograniczające krzepliwość krwi), witamina E, preparatów na kaszel oraz infekcje grypowe.
Poza tym należy ograniczyć palenie papierosów. Do zabiegu przez co najmniej 6 godzin pozostaje się na czczo. Operacja przeprowadzana jest w znieczuleniu ogólnym (choć w niektórych wypadkach wystarczy miejscowe). Czas trwania zabiegu wynosi około 30 – 90 minut (w zalezności od rozległości zmian) i polega na pozbyciu się zbędnej tkanki z tylnej ściany pochwy (zarówno mięsniówki jak i śluzówki). Następnie wykonywana jest plastyka krocza. Operacja pozwala uzyskać nie tylko lepszy wygląd, ale również zwężenie pochwy, poprawiające jakość współżycia oraz zmniejszające ryzyko infekcji w przyszłości. Szwy, jakich używa się w zabiegach, są zazwyczaj rozpuszczalne. Do
plastyki pochwy można dołączyć również labioplastykę (jeżeli zaistnieje taka potrzeba). Po zabiegu waginoplastyki nie jest konieczna hospitalizacja, aczkolwiek kilkugodzinny pobyt pod kontrolą lekarską jest zalecany. Kontrolna wizyta następuje po około tygodniu – w tym czasie rana powinna się już zagoić, a obrzęk – zniknąć. Aktywność seksualna może być wznowiona po kilku tygodniach. Na ogół plastyka pochwy nie powoduje efektów ubocznych, choć mogą pojawić się ból czy pieczenie. Najlepszymi kandydatkami do zabiegów są kobiety młode – zarówno po jednym, jak i kilku porodach. Przeciwwskazaniami do zabiegu są natomiast: ciąża – potwierdzona lub planowana w najbliższym czasie, choroba nowotworowa, zaburzenia krzepnięcia krwi lub nieprawidłowe wyniki badań.