Kalendarzyk miesiączkowy – zalety i wady stosowania

Kalendarzyk miesiączkowy
Estée Janssens z Unsplash

Pierwsza miesiączka, której młode dziewczęta spodziewać się powinny zwykle między 12, a 14 rokiem życia, może nadejść dość niespodziewanie i zupełnie bezobjawowo. Często jednak pojawiają się znaki, które sugerują o jej nadejściu i dobrze o nich wiedzieć, jeśli nie chce się zostać zbytnio zaskoczonym. Znając objawy, jakie mogą wówczas nastąpić, oszczędzić można sobie zbędnego stresu w momencie jej wystąpienia, a także wykluczyć potencjalne dolegliwości jako symptomy innych, niezwiązanych z menstruacją przypadłości.

Jakie są zatem objawy pierwszej miesiączki, zwiastującej proces stawania się kobietą i czego ewentualnie się spodziewać?

Oczywiście przyjąć trzeba, że duże znaczenie na to kiedy się ona pojawi ma nie tylko uwarunkowanie genetyczne, budowa i masa ciała, ale również dieta oraz ogólny stan zdrowia, a nawet czynniki środowiskowe. Dojrzewanie oraz pierwsze pojawienie się okresu to zatem kwestia indywidualna. Inaczej reagować będzie ciało dziewczyny zbyt szczupłej, a inaczej krągłej lub o przeciętnej budowie.

Pierwsza miesiączka pojawia się mniej więcej na około dwa lata od czasu kiedy zaczynają rozwijać się piersi, te powiększają się i stają się wrażliwe na dotyk, co też w niektórych przypadkach można szczególnie odczuwać przed pojawiającym się cyklem.

Nadejście okresu zapowiadać może wydzielina z pochwy w kolorze białawym, która jest właściwym fizjologicznym objawem i znakiem, iż flora bakteryjna jest prawidłowa i ma odpowiedni odczyn pH. Dzieje się tak około kilku miesięcy poprzedzających pojawienie się okresu.

Na krótko przed, objawy pierwszej miesiączki, jeśli istnieją, mogą się nasilić, choć wcale jednak nie muszą. Piersi mogą stać się nieco obrzmiałe, może pojawić się drażliwość i idące z nią wahania nastroju oraz złe samopoczucie, czyli tak zwany zespół napięcia przedmiesiączkowego (PMS). Mogą także wystąpić przejściowe problemy z koncentracją, a sam okres poprzedzać może również plamienia o brunatnym zabarwieniu oraz ból podbrzusza promieniujące od pleców lub ból głowy. Może objawiać się ona także delikatnym wzrostem wagi oraz wzrastającą ochotą na słodycze.

Objawy takie rzadko jednak towarzyszą w ciągu pierwszych kilku lat menstruacji, dlatego nie warto też przejmować się na zapas, dopóki nie wystąpią. Jeżeli jednak się już pojawiają, są trudne do zniesienia, bądź pierwsza miesiączka ma miejsce dużo za wcześnie lub za późno, wskazana jest konsultacja ginekologiczna w celu zbadania przyczyny. Brak krwawienia po 14 roku życia bądź silne dolegliwości wiązać się mogą z zaburzeniami hormonalnymi, które leczone nie dają nieprzyjemnych objawów.

Jeśli chcesz wiedzieć więcej, wejdź na: http://www.myob.pl/przygotowanie-do-pierwszej-miesiaczki

Tekst sponsorowany