Mięśnie Kegla a NTM

Mięśnie Kegla to inaczej mięśnie dna miednicy. Otaczają one ujście pęcherza, odbytnicy oraz pochwy i odpowiadają za właściwe zaciskanie cewki moczowej. Ich osłabienie, które pojawia się w sposób naturalny z biegiem lat, jest główną przyczyną występowania wysiłowej postaci NTM. Dlaczego mięśnie słabną? Oprócz naturalnych procesów fizjologicznych, wpływ na to mają: określony styl życia, brak systematycznych ćwiczeń, stres, ciężka praca fizyczna, przebyte ciąże, porody czy zabiegi ginekologiczne. Poza nietrzymaniemmoczu, problemy z mięśniami dna miednicy mogą powodować dolegliwości bólowe pleców oraz utrzymywanie nieprawidłowej postawy. Na NTM w wysiłkowej formie cierpi w Polsce wiele kobiet, zwłaszcza w okresie okołomenopauzalnym. Niekontrolowany wyciek moczu towarzyszy intensywnemu wysiłkowi fizycznemu, lub aktywnościom takim jak kaszel, kichanie bądź śmiech. Z czasem potrzeba coraz mniejszego wysiłku by spowodować objawy (o coraz większym nasileniu). Ćwiczenia podtrzymujące sprawność mięśni Kegla są sposobem głównie na profilaktykę – pozwalają zminimalizować ryzyko wystąpienia NTM. Mogą również stanowić element terapii zachowawczej. Należy jednak zaznaczyć, że za każdym razem konieczne jest ich częste i regularne wykonywanie, a rezultaty pojawiają się dopiero po kilku miesiącach. Ćwiczenia mięśni dna miednicy przynoszą również korzyści w sferze seksualnej – dzięki dobrze wykształconym odruchom kurczenia i rozkurczania tamtych okolic kobietom łatwiej osiągnąć orgazm. Mięśnie Kegla powinno się ćwiczyć co najmniej 3 – krotnie w ciągu dnia, przez co najmniej 5 minut. Polega to na powtarzaniu określonych sekwencji napinania oraz rozluźniania mięśni okolic pochwy i krocza, w różnych pozycjach (na leżąco, siedząco, z nogami ugiętymi w kolanach) – za każdym razem po kilka serii. Można również używać specjalnych „przyborów” do ćwiczeń – jak stożki dopochwowe, tzw. kulki gejszy. Podstawową zasadą jest jednak koncentracja na tych konkretnych mięśniach. Z czasem ćwiczenia nie wymagają już takiego skupienia i można je wykonywać mimochodem w różnych sytuacjach.