NTM FAQ

Nieprawidłowości w dolnych drogach moczowych – dotyczące pracy pęcherza, zwieraczy czy mięśni dna miednicy – mogą mieć różne pochodzenie. Ich skutek jest jednak podobny i zamyka się w słowach „nietrzymanie moczu”. Wyróżniamy kilka postaci NTM: wysiłkowe, z naglącym parciem oraz z przepełnienia. Łączy je jeden podstawowy objaw : niezależny od woli wyciek niewielkich lub znacznych ilości moczu (do częściowego lub całkowitego opróżnienia pęcherza). W zależności od postaci schorzenia okoliczności tego wycieku mogą być różne, jednak za każdym razem ulegają nasileniu. Pierwszymi objawami wysiłkowego NTM są sporadyczne wycieki moczu. Pojawiają się one w chwilach intensywnego wysiłku fizycznego, podnoszenia ciężarów, ale też ataków kaszlu, kichania czy nawet intensywnego śmiechu. Co istotne – wycieku nie poprzedza żadne uczucie parcia czy bólu w okolicach podbrzusza. Stąd wysiłkowe NTM jest schorzeniem powodującym nie tylko dyskomfort fizyczny, ale i psychiczny. Jeśli chodzi o NTM z naglącym parciem, to zazwyczaj wyciek poprzedzany jest pewnymi „sygnałami ostrzegawczymi”. W tej postaci choroby charakterystyczne jest to, że przymus oddawania moczu z czasem pojawia się coraz częściej – zarówno za dnia, jak i w środku nocy. W nietrzymaniu moczu z przepełnienia na ogół występującym u mężczyzn schorzeniem towarzyszącym są problemy z prostatą. Drogi moczowe nie są udrożnione, ponieważ występuje przeszkoda podpęcherzowa. Konieczne jest jej chirurgiczne usunięcie. Do objawów należy częste mimowolne oddawanie niewielkich ilości moczu, wrażenie przepełnienia pęcherza, jego niepełnego opróżnienia nawet po kilkakrotnej wizycie w toalecie. Za każdym razem po zaobserwowaniu pierwszych symptomów nie wolno zwlekać z wizytą u specjalisty. Tylko on może pomóc w zaordynowaniu odpowiedniego rodzaju leczenia.