Styl życia a NTM

Nietrzymanie moczu może pojawiać się nie tylko w wyniku zmian hormonalnych, urazów mechanicznych czy przebytych chorób bądź zabiegów chirurgicznych. Choć najczęstszymi przyczynami NTM są: osłabienie mięśni dna miednicy, zaawansowany wiek, infekcje układu moczowego czy zmiany hormonalne charakterystyczne dla menopauzy, to duże znaczenie ma również prowadzony styl życia. Pocieszające jest to, że na ten ostatni czynnik mamy znaczący wpływ. Dzięki temu możemy zminimalizować ryzyko zagrożenia NTM. Bardzo ważne jest kontrolowanie wagi – duża ilość zbędnych kilogramów wpływa bowiem negatywnie na czynności mięśni dna miednicy. Ponad to nieodpowiednia dieta, spożywanie pokarmów bogatych w tłuszcze nasycone, wysokoprzetworzonych, o niskiej zawartości błonnika może prowadzić do częstych zaparć i zaburzeń trawienia. Nadwaga przyczynia się do częstszego występowania NTM zwłaszcza u kobiet – otyłe pacjentki ponad 4-krotnie częściej zapadają na tę dolegliwość. Ponad to nadmierne spożycie kawy, alkoholu, i innych moczopędnych napojów również stanowi swego rodzaju niebezpieczeństwo (prócz częstomoczu mogą generować także podrażnienie pęcherza moczowego). Groźne mogą być prócz tego zarówno brak aktywności fizycznej jak i jej nadmiar (i to w zbyt obciążającej organizm formie). Niski poziom aktywności może bowiem prowadzić nie tylko do wspomnianej już nadwagi, ale też do zaniku mięśni dna miednicy oraz nadmiernej ruchomości cewki moczowej. Z kolei nadmierny wysiłek (zwłaszcza w sportach siłowych, jak podnoszenie ciężarów, rzut młotem) może zwiększać ryzyko wystąpienia NTM u kobiet. Zagrożenie dolegliwością zwiększają również palenie papierosów oraz przyjmowanie niektórych leków (o działaniu uspokajającym bądź moczopędnym). Na szczęście NTM, które występuje w wyniku stosowania niektórych farmaceutyków ma na ogół postać przejściową.