Usuwanie żylaków pochwy i sromu

Przyczyną powstawania żylaków pochwy i sromu wzrost ciśnienia w żyłach znajdujących się w okolicach miednicy. Najczęściej żylaki pojawiają się w okresie ciąży.

Żylaki pochwy – czynniki ryzyka

Czynnikami sprzyjającymi powstawaniu żylaków pochwy i  sromu jest również nadwaga, siedzący tryb życia oraz niska aktywność fizyczna. W celu diagnostyki przyczyny krwawień międzymiesiączkowych, konieczne jest przeprowadzenie badania ginekologicznego oraz w razie potrzeby cytologii lub kolposkopii. Ponieważ powikłaniem żylaków pochwy i sromu mogą być zakrzepy żylne, zaleca się odpowiednie leczenie.

Sklerotyzacja

W leczeniu wykorzystuje się sklerotyzację lub wykonuje się zabieg chirurgiczny. Skleroterapia polega na wstrzykiwaniu do światła żylaków specjalnego preparatu, który powoduje obkurczenie żyły. Następnie podrażniona jej ściana włóknieje i ustaje przepływ krwi w tym obszarze. Po kilku-kilkunastu dniach żylak przestaje być widoczny. Metoda ta jest bardzo skuteczna, stosuje się ją w leczeniu małych i średniej wielkości żylaków. Możliwe jest również usuwanie żylaków metodą laserową.

Laserowe usuwanie żylaków

Metoda laserowa usuwania żylaków to zabieg bezbolesny i szybki. Żyła jest naświetlana laserem o odpowiedniej długośći fali, a efekcie zostaje zamknięta. W przypadku bardzo zaawansowanych zmian konieczne często usunięcie żylaków za pomocą zabiegu chirurgicznego. Operacja tego typu wykonywana jest w znieczuleniu miejscowym i jest mało inwazyjna. Możliwe jest występowanie krwawienia przez kilka dni po wykonaniu zabiegu.

Ważne jest aby żylaki pochwy i sromu leczyć, gdyż nieleczone żylaki mogą przyczyniać się do tworzenia groźnych zakrzepów żylnych. Istotna jest również odpowiednia profilaktyka, w szczególności dbanie o aktywność fizyczną.