Wysiłkowe nietrzymanie moczu

Dolegliwości oraz dyskomfort fizyczny i psychiczny związany z nietrzymaniem moczu może pojawić się w każdym wieku, przy czym dość często występuje jako następstwo ciąży i porodu oraz w okresie menopauzy.

Nietrzymanie moczu może bardzo utrudniać życie, prowadząc do ograniczenia aktywności zawodowej, zaburzeń emocjonalnych, unikania kontaktów osobistych i narastania poczucia izolacji. Tym bardziej więc nie można tego problemu bagatelizować. Nieleczone nietrzymanie moczu prowadzi do znacznego ograniczenia aktywności fizycznej z powodu nieprzyjemnego zapachu związanego z wyciekaniem moczu oraz występowania powikłań takich jak: zapalenie układu moczowego, zapalenie dróg rodnych oraz wyprysków skóry krocza. Problem ten dotyczy w Polsce od 3 do 5 milionów kobiet. W grupie kobiet po 30 roku życia odsetek ten może wzrastać do 30%, a w grupie po 50 roku życia nawet do 60%. W związku z tym należy uznać nietrzymanie moczu za problem społeczny.

wysiłkowe ntm

Najczęstszą przyczyną nietrzymania moczu, poza wspomnianymi wcześniej, jest niestabilność mięśnia wypieracza, która polega na występowaniu mimowolnych skurczów pęcherza, niekiedy na tyle silnych, ze wywołują niekontrolowany wyciek moczu. Przyczyną wysiłkowego nietrzymania moczu jest osłabienie mięśni dna miednicy, które mają wpływ na działanie cewki moczowej. Najczęściej mocz wydalany jest w najmniej oczekiwanych sytuacjach – wysiłku, śmiechu, kaszlu.

Współczesna medycyna estetyczna wykorzystuje do leczenia tej dolegliwości metody laserowe – laser MonaLisa Touch, który to pozwala na bezpieczne, nieinwazyjne leczenie wysiłkowego nietrzymania moczu. W następstwie zabiegu znacząco poprawia się codzienne funkcjonowanie kobiety – zarówno fizjologiczne, jak i psychiczne. Celem pierwszej wizyty konsultacyjnej jest szczegółowe określenie stanu zdrowia pacjentki, jej historii chorobowej, zlecenie wykonania odpowiednich badań diagnostycznych oraz przybliżenie przebiegu zabiegu laserowego leczenia wysiłkowego nietrzymania moczu. W jego trakcie za pomocą wiązek lasera następuje obkurczenie ścian pochwy, stymulacja włókien kolagenowych do namnażania, dzięki czemu uzyskiwana jest poprawa ułożenia cewki moczowej. Tkanki stają się bardziej napięte i elastyczne, zmniejsza się obwód pochwy (staje się ciaśniejsza).

Całkowity efekt zabiegu uzyskiwany jest po miesiącu od momentu jego wykonania. Laser wprowadzany jest do pochwy za pomocą specjalnie modelowanej głowicy, która pozwala na oddziaływanie na najważniejsze miejsca w pochwie – jej przedsionek, przednią ściankę oraz ujście pęcherza moczowego. Do niedawna wysiłkowe nietrzymanie moczu można było niwelować jedynie za pomocą operacji, podczas której wszywano taśmy i siatki. Laserowe usuwanie dolegliwości jest bezbolesne, nie wymaga znieczulenia i jest mało inwazyjne. Nie wymaga hospitalizacji, to tzw. zabieg ambulatoryjny.

Zazwyczaj wystarcza wykonanie jednego zabiegu, aby złagodzić lub usunąć lekkie lub średnio nasilone wysiłkowe nietrzymanie moczu. W razie potrzeby zabieg można powtórzyć po miesiącu.

Pacjentka może wrócić do codziennych czynności zaraz po zabiegu. Może wystąpić niewielki przesięk surowiczy, więc zaleca się stosować podpaski do momentu, aż przesięk ustąpi. Po zabiegu należy przez miesiąc unikać stosunków płciowych.

Efekt utrzymuje się przez minimum dwa lata. Regularne ćwiczenie mięśni Kegla wzmacnia i podtrzymuje efekt na znacznie dłużej.

Kluczowym elementem potwierdzającym skuteczność zabiegu jest precyzja jego wykonania. Nasi lekarze poświęcą Ci czas, aby uzyskać jak najlepszy efekt. Twoje zadowolenie to nasza satysfakcja !

Ekspert SkinClinic